Town Hall Meeting om rekruttering
13 december 2023 blev der afholdt et online Town Hall Meeting om rekruttering, introduktionsforløb og introhold for klubber.
Her følger først et kort organiseret referat over tiltag og efterfølgende et mere uddybende referat.
- Introduktion ved Aarhus 1900 Triathlon (Line Borsinski og Sarah Nielsen):
- Klubbens markedsføring af introaften og introduktionsforløb.
- Reklame på Facebook og betalt annoncering.
- Oprettelse af Facebook-gruppe med 300 interesserede.
- 120 personer deltog i introforløbet, 60 blev medlemmer.
- Særlige introhold og inddeling i grupper baseret på færdigheder.
- Implementering af social praksis som hilsen og farvel for at fremme fællesskab.
- Odense Triathlon Klub (Marta Gardias):
- Rekruttering af børn/unge gennem introduktionsforløb.
- Annoncering på Facebook målrettet målgruppen.
- Fokus på klubværdier, især det sociale og fællesskab.
- Udarbejdelse af “25 i 2025” udviklingsstrategi.
- Inkludering af nye medlemmer i ungdomstræningen med ekstra træner.
- 7 ud af 8 børn og unge, der mødte op, blev medlemmer.
- Hvidovre Triathlon (Lisbeth Crafack):
- Friheder fra bestyrelsen og økonomisk støtte fra forbundet.
- Brug af fysiske flyers, FB-opslag og mund-til-mund-metoden.
- Introduktionsforløb på 4 uger med professionelle trænere.
- Strategisk “small talk” før træning for at skabe forbindelser.
- Succes med at tiltrække kvinder i voksen alder.
- Alle 12 deltagere meldte sig ind efter introduktionen.
- Spørgsmål om fastholdelse:
- Planlægning af træning for at undgå, at medlemmer “bliver tabt”.
- Fokus på bløde værdier og fællesskab for fastholdelse.
- Sociale tiltag som fællesspisning og foredrag.
- Spørgsmål om tidspunkt for introforløb:
- Bevidst ventet med reklame i Aarhus for at give tid til integration på studiet.
- I Odense målrettet til børn og unge, timing lige efter sommerferien.
Uddybende referat
Line Borsinski og Sarah Nielsen (Aarhus 1900 Triathlon) startede med at fortælle om, hvordan klubben havde gjort opmærksom på introduktionsforløb og infoaften. De havde udelukkende lavet reklame for det på Facebook og lavet betalt annoncering. Derudover havde de oprettet en Facebook-gruppe, som interesserede blev opfordret til at følge, og hvor den efterfølgende information blev givet. Der var ca. 300, som viste interesse for introforløbet på Facebook. Ca. 120 personer mødte op til introforløbet, og efterfølgende er 60 af disse blevet klubmedlemmer. Line og Sarah fortalte, at de ca. havde brugt 2000 kr på annoncering. Da de var så mange til træning, blev der lavet særlige introhold, og træningen blev inddelt i grupper, så de var tilpasset de forskellige kompetencer, som de interesserede kom med. Derudover havde de indført, at man hilste og sagde farvel, når man kom og gik, hvilket havde været medvirkende til, at alle mødte hinanden.
Odense Triathlon Klub
Herefter var det Marta Gardias (Odense Triathlon Klub), der fortalte om, hvordan OTK har arbejdet med at rekruttere børn/unge til deres ungdomsafdeling gennem introduktionsforløb. Ligesom Aarhus 1900 Triathlon havde de gjort brug af Facebook og sponsorerede opslag. Her var de målrettet voksne med børn i den ønskede aldersgruppe og geografisk med en omkreds på 30 km fra Odense. De havde tidligere brugt fysiske flyers og FB-grupper, men uden videre succes. Via deres annoncering fik de 8 unge og deres forældre til at møde op til informationsaftenen. Marta fortalte, at de havde gjort meget for at tale om, hvilke værdier de har i ungdomsafdelingen, bl.a. at de vægter det sociale og fællesskabet meget højt. Derudover fik de unge og deres forældre en indmeldelsesseddel fysisk i hånden, så de nemt kunne melde sig ind i klubben. De 8 nye unge blev inkluderet i den almindelige ungdomstræning, dog med en ekstra træner påsat. 7 ud af de 8, der mødte op, er efterfølgende blevet medlemmer. Marta nævnte, at de havde fået hjælp til at få udarbejdet en udviklingsstrategi ”25 i 2025”, som Marta fortalte, var et rigtigt godt værktøj i hverdagen.
Hvidovre Triathlon
Lisbeth Crafack, Hvidovre Triathlon, fortalte om, hvordan de havde grebet arbejdet an. Lisbeth havde fået nærmest frie hænder af bestyrelsen til arbejdet, bl.a. hjulpet af den økonomiske støtte de havde fået gennem forbundet til arbejdet. Konkret lavede de både fysiske flyers, som blev placeret på strategiske steder (svømmehaller, biblioteker mm.), FB-opslag samt benyttede mund-til-mund-metoden. De benyttede sig ikke af sponsorerede opslag. 12 voksne tilmeldte sig deres informationsaften, hvor de fik information om klubben og at triatlon er mere end blot IRONMAN og at triatlon også er en superfed motionsform for kvinder. De kørte et introduktionsforløb på 4 uger med tre træninger pr. uge; en i hver disciplin. Til at stå for træningen, og for at sikre, at træningen havde den rette kvalitet, valgte de at betale professionelle trænere. Til træningerne mødte en fra bestyrelsen op til at tage godt imod dem og lave den vigtige ”small talk”. Et tiltag, de havde god succes med, var at lægge en coretræning før svømmetræningen, da man har havde mulighed for at lave denne ”small talk”. Efter de 4 ugers introduktion meldte alle 12 sig ind i klubben. De havde især lykkedes med at få kvinder i den voksne alder (+40) til at melde sig ind. I 2024 ville de gerne fokusere på også at få unge medlemmer ind, og her ville de især gøre brug af de unge medlemmer de allerede havde i klubben f.eks. til online annoncering.
Spørgsmål om fastholdelse
Herefter blev der stillet spørgsmål om, hvordan de tre klubber arbejdede med fastholdelse af medlemmer. Aarhus 1900 Triathlon og Hvidovre Triathlon havde gode erfaringer med at planlægge træningerne, så ingen ”blev tabt”. F.eks. ved at have løbetræning på en rundstrækning/løbebane, så alle var sammen, og at man løb på tid. F.eks. 15 min i stedet for en bestemt distance. I Odense Triathlon Klub Ungdom var der især fokus på de blødere værdier, f.eks. at være en god kammerat, og at der var plads til alle uanset niveau. Alle tre klubber havde derudover forskellige sociale tiltag, f.eks. fællesspisning, sociale arrangementer og foredrag, som alle bidrog til fastholdelse af medlemmer i de respektive klubber.
Spørgsmål om tidspunkt for introforløb
I Aarhus havde de bevidst ventet med at reklamere for forløbet, til efter mange af de unge, som de gerne ville tiltrække, havde fundet sig til rette på universitetet eller andre videregående uddannelser. I Odense, hvor de målrettet gik efter børn og unge, var erfaringen, at de skulle være ude med tilbuddet lige efter sommerferien, da de børn og unge, som de gerne ville tiltrække, ellers havde valgt en anden sport.
Vil du og din klub vide mere om hvordan I kommer i gang med rekruttering og introhold, så kontakt os på post@triatlon.dk.
Trænerkursus: Cykling modul 2
Vil du tage din cykeltræning til næste niveau – og hjælpe erfarne triatleter med at gøre det samme?
Cykling 2-modulet er for dig, der allerede har gennemført Cykling 1 og ønsker at udvikle dine færdigheder som cykeltræner i triatlonklubben. Her dykker vi dybere ned i teknisk træning og konditionel optimering – med fokus på at løfte niveauet hos de mere rutinerede atleter. Klik og læs mere om kurset og hvordan du kan være med…
’Høgen’ var flyvende i Frankfurt
Kristian Høgenhaug tog en imponerende sølvmedalje ved IRONMAN Frankfurt European Championship, hvor han leverede dagens hurtigste cykelsplit og førte løbet indtil de afsluttende kilometer. Med i feltet var også Magnus Ditlev og Daniel Bækkegaard, men et rødt kort og et afbud ændrede på en ellers lovende dansk dag. Læs om dramaet, farten og det velfortjente ølbad i Frankfurt…
Verdenseliten samles i Frankfurt i weekenden og Dansk PRO-trio klar til IRONMAN 70.3 Nice
Weekenden byder på masser af triatlon i verdensklasse. I Frankfurt er der IRONMAN EM og i i Nice IM 70. 3 – begge steder er det med dansk deltagelse. læs mere…
Ny strategi skal styrke talent- og elitearbejdet i dansk triatlon
Triatlon Danmark har revideret sin talent- og elitestrategi. Den nye strategi bygger videre på de stærke fundamenter fra den tidligere strategi (2021–2028), men er samtidig tilpasset de realiteter og rammevilkår, som dansk triatlon står overfor i dag. Strategien gælder frem til 2032 og skal danne retning for arbejdet med at udvikle og fastholde triatleter i verdensklasse.