Det vigtigste er, at man kan lide at bevæge sig og møde nye mennesker

nov 4, 2019


Signe Inglev

Signe Inglev er mor til fire hjemmeboende børn, og hun arbejder på fuld tid. Derudover har hun netop fejret fem års medlemskab af Odense Triathlon Klub. Signe fortæller:

– Jeg har løbet siden 2007, hvor jeg gik en aftentur efter at have siddet alt for mange timer ved pc’en. Det var en dejlig novemberaften, og jeg fik lyst til at løbe. Det har jeg gjort lige siden. For min første løn efter min ph.d. købte jeg et par løbesko. Jeg begyndte at løbe 2-3 gange om ugen, og så i april 2010 tilmeldte jeg mig mit første 10 km-løb.

Gang i den passer til mig
Signe meldte sig sidste år i 2018 til VM i langdistancetriatlon, hvor hun deltog som amatør. Distancen lød på 3 km svømning, 120 km cykling og 30 km løb. Ugen forinden deltog hun i VM i duatlon, der også var for amatører og lød på 10 km løb, 40 km cykling og 5 km løb. Hun fortæller:

– Det var en virkelig skøn oplevelse at være med. På den lange triatlondistance var både svømning og cykling fantastisk, og de første 15 km løb forløb også rigtig godt. På de sidste 15 km tabte jeg fart, men jeg var aldrig i tvivl om, at jeg nok skulle komme i mål. Jeg gennemførte – og det var hæsblæsende at stå ved siden af nogle af verdens allerbedste atleter. Det er fedt for os motionister at få lov at konkurrere med de dygtigste, siger Signe.

En almindelig træningsuge for Signe plejer at stå på mellem 4 og 6 timer om ugen, men op til et stævne øger hun den ugentlige træningsmængde til 8-10 timer. På et tidspunkt købte hun sig til et privat 12-ugers træningsprogram op til en halvironman i Herning:

–  Med fire børn har jeg sjældent mulighed for at deltage i fællestræningerne i klubben, så jeg havde brug for inspiration til at træne smartere og passe bedre på kroppen. Træningsprogrammet var rigtig fint, og jeg har også haft glæde af de træningsprogrammer, som OTK’s trænere laver for 6 uger ad gangen og oploader til medlemmerne. Nu er jeg dog begyndt selv at lave mine egne træningsprogrammer, og det går faktisk rigtig godt. Så er fleksibiliteten endnu større, og jeg har bedre muligheder for at lave aftaler med andre atleter, fortæller Signe.

God til at planlægge
For at få træningen passet ind i hverdagen med arbejde og praktiske gøremål, når træningen runder de 8-10 timer, så cykler Signe fx på arbejde den ene dag og løber hjem. Hun tager også en løbe- eller cykeltur, imens børnene er til fritidsaktiviteter.

– På den måde mærker børnene ikke så meget, at mor træner. Jeg kan også træne en times tid efter arbejde, men lige omkring kl. 18 og 19 dur ikke, for dér skal vi spise, og kl. 20 skal den yngste i seng. Efterhånden som børnene bliver ældre kan jeg dog godt finde plads til at smutte til svømning om aftenen, siger Signe.

– Træningen er mit frirum. Ud over den gode fysiske form giver træning mig mental styrke og overskud. Jeg er aldrig sur og stresset efter en træning. En træt mor er okay, men det er en sur mor ikke. Jeg ville gerne træne meget for jeg kan godt lide det, men jeg har ikke mulighed for at træne mere end typisk 4-8 timer om ugen, lyder det.

Signe nyder at snakke og drikke kaffe med sine tri-venner efter træning. Og der er ikke behov for cafébesøg for at få sit sociale behov dækket:

– Jeg snakker fint to timer på en cykelsaddel eller spiser brunch efter en søndagsmorgensvømning. Når vi laver intervalløb, kan jeg ikke sige et ord, men når vi har fået vejret og venter på næste interval, er jeg klar til at snakke videre, ligesom jeg også gerne plaprer løs, når vi løber og cykler langdistance uden at køre vildt stærkt.

Udstyret
Signes første tri-konkurrence var KMD 4-18-4 i 2013. Senere samme år var hun med til Eventyrtri i Odense. Begge gange konkurrerede hun i badedragt, svømmede brystsvømning og cyklede på sin ”havelåge”, som var en almindelig citybike.

– Min erfaring er, at du bestemt ikke behøver at købe dyrt udstyr for at starte til triatlon. Selv købte jeg efter et stykke tid en racercykel, og først i efteråret 2018 købte jeg min første tricykel. Begge mine cykler har kostet under 10.000 kr., så det er ikke nødvendigt med kostbart udstyr. Der er selvfølgelig stor forskel på, hvad folk vil, kan og ønsker at investere i, og det er heldigvis helt op til den enkelte, siger Signe.

Triatlon udvikler venskaber
Signe glæder sig, hver gang hun møder de kendte ansigter fra klubben i andre sammenhænge. Triatlon udvikler venskaber, er hendes erfaring. Så selvom hun ikke kan deltage i alle klubbens fællestræninger, vil hun ikke undvære sit medlemskab. Hun siger:

– Jeg vil absolut ikke undvære det sociale i tri-klubben. Jeg kan slet ikke forestille mig ikke at være medlem af en klub. Tænk, at vi kan træne sammen på tværs af alle aldersklasser, og selvom vi er i forskellige faser i vores liv. Det er da skønt! Vi er også gode til at optage nye medlemmer, som de mere erfarne så tager hånd om. Ud over træningerne er der også sociale arrangementer og fester, som giver et godt sammenhold og nye venskaber, siger Signe.

– Vi har en tid i svømmehallen, hvor træningen er dedikeret nye medlemmer, der skal lære at svømme. Man behøver altså hverken at kunne en masse eller have en masse tid eller penge for at starte i en klub. Man skal bare have lyst til at bevæge sig og møde vidt forskellige mennesker, der kan lide at være aktive og have det sjovt. Hvis du kan det, så kan triatlon meget vel være noget for dig, slutter Signe.

Signe Inglev sammen med træningskammerater fra Odense Triathlon Klub