Har du styr på din cykelforsikring?

Part 2, 22. marts 2019

Er din cykelforsikring i orden?

Hjelmen er tjekket, dragten er godkendt, geler og saft er på plads, og du har trænet og forberedt dig i ugevis. Cyklen er checket ind dagen før, og alt er klar til race. Men hov…cyklen står ikke, hvor du efterlod den. Hvor er den? Og hvad nu, hvis den ikke dukker op? Hvem skal betale?

Som triatleter har vi gerne et nært – og kært – forhold til vores cykel/cykler. Vi passer og plejer dem og bruger meget tid sammen. Mange af os har også forsikret vores cykler. Men ved du, om din forsikring dækker, når din cykel står i skiftezonen til et stævne, eller når den står uaflåst hjemme i din stue?

I nedenstående artikel, der er udarbejdet i samarbejde med Forsikringsoplysningen, kan du læse nærmere om, hvad du skal være opmærksom på, når det gælder forsikring af din tri-cykel – eller mangel på samme.

I hverdagen
Din cykel er ikke automatisk forsikret
Først og fremmest skal du nyde dine cykelture og ikke fylde hovedet med forsikringsspørgsmål. Men det er en god ide at tjekke, hvordan du egentlig er forsikret med din cykel. Det har fx stor betydning, om du har tegnet en særlig cykelforsikring eller ”kun” har en almindelig indboforsikring, hvis du eksempelvis kommer til skade med din cykel under en træningstur. Her får du nemlig kun dækning, hvis du har en cykelforsikring.

Vær obs på, om du har den rette dækning på din cykelforsikring
En almindelig indboforsikring har som regel et max-beløb på dækning af en cykel, og det er sjældent højere end 11-13.000 kr. Mange tricykler koster væsentligt mere, så har du investeret i en dyr(ere) cykel, bør du undersøge, hvorvidt den er forsikret. En særlig cykelforsikring vil typisk kunne give en dækning på op til 150-170.000 kr.

Hos nogle forsikringsselskaber gælder en cykelforsikring for husstandens samlede cykelpark. Dækningen vil således være den samme, uanset hvor mange cykler du (og familien) har. Derfor skal du tælle værdien af alle cykler sammen, når du kigger på behovet for dækning.

Sådan skal du opbevare din cykel
Skulle du være så uheldig at få din cykel stjålet, er det vigtigt i forhold til at kunne få udbetalt forsikring, at cyklen var aflåst – enten med en lås godkendt af Dansk Varefakta Nævn og/eller i en forsvarlig aflåst bygning.

Har du din cykel stående indenfor i dit hjem eller i et tilhørende skur, kræver nogle forsikringsselskaber, at både bygning OG cykel er ordentligt aflåst. Hos andre selskaber behøver cyklen ikke være aflåst, så længe din bolig/skuret er forsvarligt aflåst. Står cyklen udenfor eller i en kælder tilgængelig for andre, skal den altid være låst med en godkendt lås. Er det en dyr tri- eller racercykel, bør du spørge dit forsikringsselskab, hvilke sikkerhedsforanstaltninger du skal tage i forhold til opbevaring af din cykel.

Hav dokumentationen i orden
Så snart du køber eller får en (ny) cykel, bør du notere stelnummeret samt tage et billede af cyklen og evt. købskvitteringen. I tilfælde af at cyklen senere skulle blive stjålet eller beskadiget, kan du få brug for at skulle oplyse (eller dokumentere) stelnummeret.

Under træning og til konkurrencer
En cykelforsikring kan dække en skade…
Bliver din cykel beskadiget under træning eller til en konkurrence, kan du få dækning, hvis du har en særlig cykelforsikring. Dette gælder også, hvis skaden skulle ske i skiftezonen – også selvom du ikke selv skulle være til stede. Har du alene en almindelig indboforsikring, kan du ikke få disse skader dækket.

…og tyveri i skiftezonen
Skulle du opleve det heldigvis yderst sjældne at få stjålet din cykel i skiftezonen, er det afgørende spørgsmål igen, om du har tegnet en cykelforsikring eller ej. Har du ikke nogen cykelforsikring, kan du ikke få nogen dækning. Med en cykelforsikring har du mulighed for at få dækket tabet (helt eller delvist alt efter værdien af din cykel og dækningen på din forsikring).

Hvis du bliver påkørt eller styrter…
Bliver du påkørt under træning eller konkurrence, er det afgørende for udbetaling af forsikring, hvorvidt du har været uopmærksom eller uagtsom i din kørsel. Kører du fx uden lys på cyklen efter solnedgang, kan du være meget svær at se for bilister. Dog er der ingen krav om reflekser på tri- og racercykler, ligesom der er til almindelige cykler, hvor man skal have reflekser foran, bagpå, i begge hjul og på pedalerne. Kravet om ringeklokke gælder heller ikke for tri- og racercykler.

Som udgangspunkt er du således dækket af din forsikring, hvis du bliver påkørt og får din cykel beskadiget – medmindre du har kørt groft uagtsomt, og dette kan bevises. Nogle forsikringsselskaber vil hævde, at det ”at ligge på hjul” er groft uagtsom kørsel. Uanset, hvilke betingelser der gælder ved din forsikring, så pas altid godt på dig selv (og andre), når du kører på din cykel – også selvom du har gode ben.

På rejser
Når du rejser med fly…
Når du skal ud at flyve og have din cykel med, kan du vælge enten en blød eller en hård cykelkuffert. Nogle forsikringsselskaber har opstillet særlige betingelser i forhold til, hvilken type cykelkuffert du anvender, så vær opmærksom på dette, inden du træffer et valg.

Skulle din cykel blive beskadiget eller helt forsvinde under transporten, kan du gøre brug af din almindelige indboforsikring, der dækker mistet eller beskadiget bagage, herunder også cykler. Denne forsikring har imidlertid typisk en max-grænse på 11-13.000 kr., så skal du have erstattet en dyrere tri-/racercykel, skal du have tegnet en særlig cykelforsikring. En såkaldt rejseforsikring dækker slet ikke bagage.

Når du rejser med bil…
Sker der en skade på din cykel under transport med bil, er det igen et spørgsmål om, hvorvidt du har en særlig cykelforsikring eller ej. Ligeledes gælder det om at spænde cyklen ordentligt fast med en forsvarlig lås. Der er ingen standarder for, hvad ”forsvarligt” betyder – så undersøg, om dit forsikringsselskab stiller nogen betingelser, og tag ikke nogen chancer, hvis du vil være på den sikre side.

Er det en anden, der transporterer din cykel, fx en taxa, kan du være lidt bedre stillet. Hvis det er taxachaufførens/transportørens ansvar, at cyklen eksempelvis falder af, fordi den ikke er spændt ordentligt fast, eller bliver beskadiget pga. uforsvarlig eller uopmærksom kørsel, vil det være taxachaufførens/transportørens forsikring, der skal dække skaden.

Opbevaring på destinationen
På nogle hoteller kan du få lov til at opbevare din dyre tricykel på værelset. Andre har særlige cykelrum, hvor de kræver, at du stiller din cykel. I forhold til forsikringen gælder de samme regler som i hverdagen – din cykel skal være forsvarligt aflåst. Hvorvidt dette både gælder en godkendt lås på selve cyklen og et aflåst rum, varierer fra selskab til selskab.

Amatør eller professionel – pas på dig selv!
Generelt gælder de samme forsikringsregler, uanset om du er amatør eller professionel. Det afgørende er, hvilken forsikring du har, og om det er din cykel, det drejer sig om, eller en, du har lånt.

Forsikringsselskabernes tilbud er forskellige, og alle sager er ikke ens. Generelt lyder anbefalingen fra Forsikringsoplysningen, at de individuelle betingelser, der gælder ved forsikring på en dyr cykel, skal tages meget bogstaveligt. Du skal med andre ord sætte dig grundigt ind i, hvilke betingelser der gælder for lige netop DIN cykelforsikring. Og så skal du rette dig nøje efter, hvad der står.

Vi håber, at ovenstående guide kan hjælpe dig til at blive ordentligt forsikret med din cykel/dine cykler. Forhåbentligt vil du aldrig få behov for at skulle bruge forsikringen, men skulle uheldet være ude, kan den rette forsikring gøre en verden til forskel.

Part 1, 8. marts 2019

Som triatleter har vi ofte vores cykel/cykler meget kære, men har vi styr på om vi har dem forsvarligt forsikret og kan vi med simple forholdsregler sikre både egne og den øvrige families cykler bedre?
Triatlon Danmark har nedenfor leget djævlens advokat på cykelforsikringsspørgsmålet – test dig selv og din viden om din egen cykelforsikring.

Har du forsøgt at minimere tyvens viden om dig og din cykel?
Har du tænkt over at du ved tracking af dine cykelture på online træningsfora som Strava, Endumondo eller Garmin, for blot at nævne nogle, også giver de forkerte personer mulighed for at følge med i hvor din flotte cykel står parkeret når du ikke sidder på den?
Selvfølgelig er vi stolte over vores nyerhvervede, flotte og ofte meget dyre tri-racecykel. Så stolte at vi selvfølgelig skal tage en selfie som deles på SoMi. Men tænker du også over at du derved “blotter” dig overfor personer med knap så reelle hensigter med dig og din cykel?

Er din cykel chippet eller måske med DNA-mærkning?
Hvordan rejser du med din cykel?
Fly:
Valg af cykelkuffert
Er din cykel dækket under rejse både mod tyveri eller skade under rejsen?
Hvorledes anmelder du korrekt en skade på din cykel under rejse?

Rejser med bil:
Cyklen er monteret bag på bilen:
Du bliver påkørt bagfra og cyklen bliver skadet – hvilken forsikring dækker?
Ene ulykke – du bakker op i en lygtepæl og skader din cykel – hvilken forsikring dækker?
Du har købt den dyre cykelholder fra Thule, med lys, nummerplade og indbygget lås – men er denne lås godkendt af forsikringen eller skal den suppleret med forsikringsgodkendt lås?

Hvornår er du dækket af din cykelforsikring?
Skade eller tyveri under eller i forbindelse med:
Træning?
Konkurrence?
Er det afgørende om du er amatør eller professionel?
Gør det en forskel om du er en del af landsholdet eller anden samlet gruppe eller agerer du som enkelt individ?
Under konkurrence
Er din cykel forsikret mod tyveri før under og efter en tri-konkurrence

Er din cykel forsikret i Skiftezonen?
Du har indleveret cyklen som foreskrevet dagen før konkurrence, men på racemorgen er den ikke på sin plads i T1 da du kommer for at pumpe luft i dækkene.

Dækker din forsikringssum i tilfælde af stjålet cykel, værdien på din cykel?
Forsikringssum på din samlede cykel park?
Triatleter har sjældent kun en cykel – måske er resten af familien også blevet grebet af denne fantastiske sport så familiens 2 voksne og 3 børn i alderen 8 – 17 år har en cykel park på måske 12 cykler (far har både Tri, racer, MTB, Cross og bycykel). Er der en øvre grænse for hvor mange cykler familien kan have forsikret og dermed også en samlet forsikringssum hvis de alle skulle – gud forbyde det – blive stjålet på samme tid?

Cykellås
Hvornår skal cyklen være låst?
Og med hvilken lås?
Hvordan skal cyklen være låst (evt. fast til jordfæstet genstand eller lign.)

Har du styr på stelnumrene på alle familiens cykler?
Er det en god ide at have opdateret billede af cykel og købskvittering?
Opbevaring i hjemmet:
Skal det være i aflåst rum?
Skal der være forsikringsgodkendt lås på cyklen?

Forsikring og færdselsregler
Dækker forsikringen hvis du bliver påkørt efter solnedgang på cykel uden:
lys?
Refleks ( i eger – pedal – for og bag)?

Er det et krav fra forsikringen at din cykel er udstyret med:
Reflekser
I hjul – gælder det også racer/tricykler?
Bag og for –  gælder det også racer/tricykler?
Pedaler – gælder det også racer/tricykler?
Ringeklokke?

Ved du hvorledes dit forsikringsselskab nedskriver værdien på din cykel – ift. alder og brug?

Rigtig mange spørgsmål at skulle tage stilling til.
Ovenover har vi fulgt op på “Cykelforsikringsguide part 1” med svar på de fleste af de her opstillede spørgsmål.