Introforløb

Flere klubber har gjort sig gode erfaringer med afholdelse af introforløb og oplevet en flot medlemstilgang som et resultat af disse. Vi har samlet forskellige tiltag, der har vist sig effektfulde og som flere både større og mindre klubberne har haft succes med. Endvidere er det oplagt at bruge introforløb som et ad-on til klubbens aktiviteter if. med Triatlon’s Uge f.eks. ved at opstarte introforløb i perioden efter Triatlon’s Uge.

Udpeg en ansvarlig for forløbet

Det er vigtigt, at der er en rød tråd i introforløbet for at tiltrække nye medlemmer til klubben. Derfor anbefaler vi, at man udpeger en koordinator for forløbet, som står for alt kommunikation med deltagerne og er fysisk til stede under forløbet. Denne koordinator kan assisteres af andre trænere eller medlemmer alt efter hvor mange deltagere, der er på forløbet. Har man en fast ansvarlig klubtræner, er det oplagt, at denne træner er koordinator på forløbet.

Afhold et fysisk infomøde

Infomødet afholdes 1-2 uger inden introforløbet starter. Til mødet tales der om hvordan forløbet kommer til at foregå, hvad der forventes, hvad deltagerne kan forvente, samt hvordan man tilmelder sig. Derudover fortælles der om klubben og triatlon generelt og besvares spørgsmål fra de fremmødte. Det er vigtigt, at de ansvarlige for forløbet og trænerne er repræsenteret på infomødet.

Introforløbet

Der er gode erfaringer med at lade selve introforløbet vare et sted mellem 3-8 uger med 2-3 træninger om ugen. Denne tidsramme anbefales for at deltagerne får et godt indblik i, hvordan det er at være en del af klubben, uden at omkostningerne bliver for store for klubben. Det anbefales at vælge to forskellige discipliner i løbet af ugen, hvor svømning og løb logistisk set er nemmest at afholde. Ønsker deltagerne at træne mere end det tilbudte, tilbydes de at melde sig ind i klubben til almindeligt kontingent.

Man kan gennem perioden godt variere, hvilke træninger der bliver udbudt. På grund af sikkerhed anbefaler vi dog, at der kun tilbydes svømning indendørs.

Alt efter hvor mange deltagere der deltager i jeres introforløb, kan introforløbet arrangeres sideløbende med den almindelige klubtræning eller arrangeres sammen med den almindelige klubtræning.

Giv dem en god velkomst

Uanset hvordan træningen afvikles, er det er vigtigt alle deltagere føler sig set, hørt og taget god imod Det kan f.eks. være at alle siger goddag, når man kommer, og farvel når træningen er slut. Her er den ansvarlige for forløbet essentiel i at få dette budskab formidlet og selv være det gode eksempel.

Nye i sporten vil ofte have brug for lidt yderligere assistance, og her hjælper det at være flere. Så sørg for, at der er allokereret nok ressourcer til introholdene og til de enkelte træningspas. Her er der forskellige modeller. Nogle vælger at betale sig fra det, og hyrer ekstra trænerkapacitet ind, mens andre klubber vælger at trække på frivillige kræfter. Der er fordele ved begge modeller. Det vigtigste er blot, at der er de ekstra hænder til stede, der er behov for.

Tilpas træningen
Deltagere i introforløb kan have meget forskellige sportslige baggrunde og derfor også forskellige behov for assistance og hjælp. Der er gode erfaringer fra TriNord med at lade deltagerne udfylde et spørgeskema for at hjælpe klubben med at forstå deres træningsbaggrund og forventninger. Denne indsigt bidrog til en mere personlig og tilpasset støtte til hver enkelt deltager. Efter forløbets afslutning besluttede ni deltagere at blive medlemmer af TriNord, hvilket var en betydelig succes

Tilmelding af deltagere

Opret en Facebookgruppe hvor deltagerne kan melde sig ind i. På den måde vil det også være nemt at kommunikere med deltagerne.

“Vi planlægger at fortsætte med at engagere de nye medlemmer via en lukket Facebook-gruppe og så fortsætter vi Buddy-ordning i de kommende tre måneder” fortæller bestyrelsesmedlem i TriNord, Mai-Britt Heramb om deres introforløb i efteråret 2023, hvor 15 interesserede mødte op og 9 personer efterfølgende meldte sig ind i klubben.

Tidspunkt

Det er op til klubben, hvornår på året forløbet skal afvikles. Der er dog gode erfaringer med at afholde introforløb i efteråret og i foråret. Undgå ferietiden. I studiebyerne er det desuden oplagt at afholde infoaften cirka tre uger efter studiestart.

Vejledning

Gennem hele forløbet står forbundets konsulenter til rådighed i forhold til hjælp og vejledning. Konsulenterne kan også formidle de erfaringer, der de seneste år er gjort i andre klubber, som har afholdt introforløb.

PR

Det anbefales at oprette en begivenhed på Facebook med reklame for infoaften og en grundig beskrivelse af det efterfølgende forløb. Vi anbefaler at introforløbet bliver promoveret på Facebook i minimum fire uger op til infoaftenen. Der er gode erfaringer fra Aarhus med et beløb på 2000,00 kr. til betalt annoncering, men mindre kan også gøre det. Start gerne med 2-300kr og skaler op hvis nødvendigt. Forbundet hjælper gerne med at sætte promovering op for klubben.

I TriNord havde de succes med at information om introduktionsarrangementet blev delt på sociale medier, og flyers blev distribueret i fitnesscentre og andre relevante steder i Helsingør. I mange lokalsamfund er der ofte lokale Facebookgrupper, som man med fordel også kan dele sin begivenhed i, og derudover kan klassiske flyers eller anden fysisk information på opslagstavler i svømmehaller og biblioteker samt mund-til-mund via medlemmerne også benyttes til at gøre opmærksom på ens begivenhed. Klubbens egne medlemmer er de bedste ambassadører, så bed også gerne dem om at hjælpe med at sprede budskabet både mundtligt og via sociale medier.

Et billede siger mere end 1000 ord

Billedet er ofte det allerførste indtryk af klubben og triatlon, som det potentielle nye medlem får. Så tænk derfor i at vælge billeder, der er lette at afkode for modtageren, billeder der hænger godt sammen med det indhold, man skriver i teksten. Lykkedes man med at “indfange” modtageren gennem billedet, kan det vække lyst til at vedkommende dykker mere ned i indholdet og tilmelder sig.

Brug gerne billeder i jeres promovering, hvor man kan se ansigterne, smil, glæde mm. f.eks. af jeres medlemmer. Husk at spørge, om det er i orden at bruge billedet, inden det bruges.

Generelt fungerer det meget godt på sociale medier at bruge emojis i sine opslag, da det fanger folks interesse. Ønsker man flyers eller andet fysisk materiale til udlevering, kan man få assistance til udvikling af disse gennem forbundet.

 

Forsikring

Da deltageren i introforløbene ikke betaler klubkontingent, er de ikke at betragte som er klubmedlemmer og derfor ej heller dækket af den fælles klubforsikring. Det anbefales derfor, at alle deltagere i introhold og introforløb har egen ulykkesforsikring eller melder sig ind i klubben.

 

Klik på nedenstående billede og se eksempler på hvordan fra tre klubber har grebet det an på.

For mere information

 

Kontakt os på

E: post@triatlon.dk